En del av mina kunder frågar mig vad PIM är, eftersom jag inte har jobbat med så stora lösningar, av naturliga skäl, i mitt eget bolag tidigare. Men mitt arbete som Business Project Manager PIM på Tetra Pak (som underskonsult till HiQ) gav mig en jättefin möjlighet att åter jobba med PIM.
PIM är sedan länge en viktig del av en modern e-handelssatsning när det finns många produkter (eller tjänster) som ska ut i många kanaler, på många språk och bytas ut ofta. Så från en e-handelsleverantör som Starweb:

Så finns det jättebra möjligheter att presentera produkter (om man tänker rätt kring artiklar) för e-handel! Men om ni vill ut med samma information i flera kanaler? Ja då löser Starweb detta också numera. Men om ni verkligen har många produkter och tjänster som uppdateras ofta och ni säljer på flera marknader med olika språk… Ja då känner ni kanske mer igen er i denna bilden?

Och marknaden har ju blivit riktigt intressant! Med spännande uppföljningsmöjligheter. i inriver PIM kan man idag, om man väljer tilläggstjänsten, följa upp försäljning av sina produkter “på hyllplats”.
Tala om värdefull information! Och likaså har kunskapen om vikten av bra produkthistorier ökat! Det är en spännande tid vi lever för produkt- & tjänsteinformation:
“in a digital first world – Product (or Service) Information is your Prime Asset!”
Idag, med all integration, eller API om man vill, kan er produkt- eller tjänsteinformation nå ut globalt på en mängd plattformar mycket fortare än någonsin tidigare. Det ställer i sin tur krav på era processer, era system m.m. så att era produkter presenteras med rätt bilder (och storlek på bilden), rätt och säljande texter, rätt kategoriseringar och med korrekta översättningar på de språk som är viktiga för er organisation.
Det kan idag göras på flera olika sätt eftersom marknaden har mognat! Men i grund och botten möter vi mycket liknande frågeställningar som vi hade på Expert Services på inriver. Vi hjälpte några få utvalda kunder direkt, som Converse och Birkenstock. Men oftast hjälpte vi våra integrationspartner. Och då fick vi jobba med PIM i i stort sett alla branscher. Och inte bara med produktinformation utan ofta med tjänsteinformation också!
För mig NetSolutions.nu fanns det många paralleller när vi tex hjälpte Sök & Finn med e-handel i Starweb. Men då var det ju bara aktuellt med svenska som språk! Men vi ställdes inför frågan vad som var en produkt och vad som var en variant på en produkt. Dvs vi hade ju på vissa produkter olika storlekar (tex för ringar, armband, halsband, anteckningsblock etc). Det fanns tex ibland också olika stenar att välja till samma smycke m.m.
Om vi tänker oss en ring så behöver ju den en riktigt bra och säljande “historia”, i form av en bra och anpassad text som följs upp med annat i Social Media etc. Och den är ju samma oberoende av storlek på ringen.
En annan parallell är att vi sedan tiden på inriver har jobbat mycket med så kallade SaaS-tjänster. Enkelt uttryckt moderna och riktigt bra molntjänster.